FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Hoe kan ik mijn zadel bij jullie verkopen?

Er zijn 2 mogelijkheden. Het merendeel van onze zadels verkopen wij op commissiebasis. U brengt het zadel bij ons binnen en wij leveren de inspanningen om het te verkopen. Na verkoop krijgt u de verkoopprijs, na afhouding van onze commissie, uitbetaald op uw rekening.

In sommige gevallen is een directe overname mogelijk. Wij kopen het zadel dan onmiddellijk van u aan, en verkopen het daarna verder. Of overname mogelijk is wordt per geval individueel bekeken en hangt af van merk, model, maat, staat en gewenste prijs. Gelieve al deze informatie mee te geven als u een aanvraag tot overname verstuurt via mail. Wij krijgen wekelijks tientallen zadels aangeboden dus volledige info is een must voor een vlotte opvolging en afhandeling. 

 

Hoeveel bedraagt jullie commissie?

Bij verkoop op commissiebasis rekenen wij 12% van de verkoopprijs aan, met een minimum van €60. 

 

Hoe wordt de prijs bepaald?

Bij commissieverkoop kan u zelf uw gewenste prijs doorgeven. Als wij die marktconform vinden, wordt het zadel aan die prijs aangeboden. Lijkt de gewenste prijs voor ons niet haalbaar, overleggen we vooraf wat wel mogelijk is. Uit ervaring weten we dat de prijs niet te dicht mag aanleunen bij de winkelprijs, anders kiezen kopers toch liever voor een volledig nieuw zadel. Zelfs als een tweedehandszadel nog zeer jong is of zeer weinig gebruikt, moet er toch een duidelijk prijsverschil gemaakt worden. We werken met vaste prijzen, dus klanten kunnen bij ons niet afbieden of onderhandelen.

Weet u niet hoeveel u nog voor uw zadel kan vragen/krijgen? Stuur vooraf even een mailtje naar info@hetruyterhuys.be met alle specificaties en duidelijke foto’s. 

 

Hoeveel betalen jullie bij overname?

Bij een directe overname kunnen wij uiteraard niet de gebruikelijke marktwaarde betalen. Wij moeten het zadel namelijk ook nog -met onze winstmarge- verkopen. Een directe overname levert u dus wellicht minder op dan verkoop op commissiebasis, maar u bent wel onmiddellijk zeker van verkoop en uitbetaling. De winstmarge die we hanteren bij directe overname ligt hoger dan ons commissiepercentage, omdat wij zelf investeren en het risico overnemen. 

 

Welke zadels kunnen jullie verkopen?

Wij werken enkel met recente merkzadels in goede staat. Met 10 jaar ervaring weten we dat oude of beschadigde zadels vaak moeilijk verkoopbaar zijn, dus daar investeren we geen tijd in. Ook merkloze zadels of zadels van C-merken nemen wij niet op in ons aanbod.

Daarnaast zijn er enkele A-merken die, ondanks hun goede kwaliteit, moeilijk in de markt liggen. Deze zadels nemen we niet meer aan, omdat ze te lang blijven liggen. Concreet gaat het om zadels van Stubben of Kieffer. 

Deze opsomming is niet limitatief. Als wij denken dat we een zadel niet kunnen verkopen, behoudens we ons het recht om het niet op te nemen in ons assortiment. 

 

Waarom zou ik mijn zadel via jullie verkopen?

Wij beschikken over een winkelruimte waar de zadels gepresenteerd worden en waar klanten 6 op 7 terechtkunnen. Bovendien hebben wij een ruim bereik op sociale media waardoor uw zadel zeker gezien wordt. Zelf hoeft u geen tijd te verspillen aan afspraken, kopers die niet komen opdagen, vragen beantwoorden, enz.. Bovendien werken wij steeds met proefcontracten zodat er geen discussie kan ontstaan over het al dan niet mogen terugbrengen. 

 

Hoe kan ik een zadel passen? Komen jullie aan huis? 

Wij hebben geen pasdienst meer. Al onze zadels worden echter wel met 5 dagen proeftermijn verkocht. Dat wil zeggen dat je het zadel kan komen ophalen met betaling van de volledige koopsom, en vervolgens 5 dagen rustig kan proberen. Past of bevalt het zadel niet, en brengt u het tijdig en in dezelfde staat terug, dan krijgt u de betaalde som integraal terug.

 

Kan ik meerdere zadels uittesten of kan de proeftermijn verlengd worden?

Er kan telkens maar 1 zadel per klant geprobeerd worden. Aangezien we 5 dagen proef geven, kunnen we het niet maken om gedurende meerdere dagen verschillende zadels ‘kwijt’ te zijn. In het beste geval wordt 1 zadel verkocht, en is de mogelijke verkoop van de andere zadels gedurende die periode geblokkeerd. 

De proeftermijn is om dezelfde reden niet verlengbaar. We streven naar een vlotte rotatie van onze zadels en kunnen daarom geen langere testperiode aanbieden.

 

Kan ik bij jullie ter plaatse passen?

De winkel beschikt over een ruime parking waar u eventueel uw paard kan meebrengen om ter plaatse meerdere zadels te passen. Er kan bij ons niet gereden worden, maar het best passende zadel kan wel 5 dagen mee op test om thuis nog rustig verder te proberen. 

 

Waar kan ik jullie zadels bezichtigen?

Al onze zadels liggen op de eerste verdieping van Paardensport Cavallino, Iepersestraat 491 in Roeselare. De winkel is steeds open van maandag tot zaterdag, van 10.00 tot 18.30. U hoeft geen afspraak te maken om langs te komen, maar wil u zeker zijn dat het zadel waarvoor u komt er nog is, bel dan vooraf even naar 051/21.27.00.

 

Kan ik een zadel reserveren?

Na heel wat jaren ervaring hebben we helaas al te vaak zadels opzij gehouden die uiteindelijk toch niet worden opgehaald. Om toch nog aan de vraag tegemoet te komen, kunnen zadels voor maximaal 24u gereserveerd worden. 

 

Is het aanbod op jullie site up to date?

Ja, de zadels die op onze site staan zijn nog beschikbaar, met uitzondering van zadels die op dat moment op proef zijn. De zadels verdwijnen pas van de site (of krijgen het label ‘verkocht’) als de proeftermijn verstreken is. Wil je dus zeker zijn dat het zadel van jouw keuze niet op test is, bel dan vooraf even naar 051/21.27.00.